3D Print NOW!
Art

Met een 3D-printer kunnen complex-gevormde objecten worden gemaakt. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor de expressiviteit van kunstenaars. Ook het restaureren of maken van replica’s van bestaande kunstwerken wordt eenvoudiger en goedkoper. Hoewel de 3D-printer nooit kwasten, verf, beitels en natuurlijke materialen als marmer en hout kan vervangen, zullen digitale productietechnieken binnen de kunsten een volwaardige discipline worden.

Venus van Milo - Replica

Op basis van 650 3D-foto’s van een gipsen afgietsel uit 1850 van het originele Griekse standbeeld van de Venus van Milo is een 3D-print op ware grootte gemaakt. Opvallend is dat dit beeld is afgewerkt met een brons- en kopervernis; het originele beeld is van marmer. Voor het verkrijgen van een oud patina is de replica dagenlang begraven onder zand.

Naast het vervaardigen van replica’s kan de 3D-printtechniek ook gebruikt worden voor restauratie van beschadigd erfgoed; op basis van een 3D-scan kan met algoritmische software een nauwkeurige berekening worden gemaakt van hoe het origineel eruit zag. Deze computertekening kan eenvoudig worden omgezet in een 3D-printcommando.
Beschikbaar gesteld door Cosmo Wenman Design.

Het Paard van Selene

Parthenon Athene

Het Parthenon is het bekendste monument op de Acropolis in Athene. De tempel met imposante beeldengalerij geldt als een hoogtepunt van de klassieke bouwkunst.

Een deel van deze beeldengalerij bevindt zich in het British Museum in Londen, waaronder dit hoofd van het paard van de Griekse god Selene. Met een 3D-scanner is hiervan een digitale kopie gemaakt, waarmee een exacte replica is geprint. Het paardenhoofd is afgewerkt met een bronskleurige verf voor een realistisch effect. Ook de Griekse bouwmeesters schilderden hun marmeren beelden.
Beschikbaar gesteld door: Cosmo Wenman Design.

Paard van Selene

Strandbeesten

Theo Jansen, 2011

De Nederlandse kunstenaar Theo Jansen maakt ingewikkelde sculpturen die zichzelf voortbewegen door de wind over het strand. Van pvc-buizen, tape en kunststof koppelstukken maakt de kunstenaar Strandbeesten met een eigen looptechniek.

Met een 3Dprinter kan de ingenieuze constructie van deze mechanische beesten op schaal worden gereproduceerd. Dankzij de 3D-geprinte complexe vormen, grijpen ook de losse onderdelen van deze ‘strandbeestjes’ perfect in elkaar. Net als de echte sculpturen kunnen ook deze minireplica’s zichzelf voortbewegen door ertegen te blazen. De Strandbeesten, veelal aangekocht door internationale musea, worden hiermee voor een breed publiek beschikbaar. 

Reproductie ‘Irissen’ Vincent van Gogh

Océ – A Canon Company, 2015

Met de geavanceerde 3D-scantechnologie en moderne ‘elevated printing’ technologie van Océ – A Canon Company, is het mogelijk om niet alleen kleuren, maar ook zeer nauwkeurig het reliëf van kwaststreken te recreëren.

Met een ultragevoelige 3D-scan is het schilderij Irissen (1890) van Vincent van Gogh tot in de kleinste details vastgelegd. Daarna is deze gereproduceerd met een zeer gevoelige 3D-printer en vrijwel niet te onderscheiden van het originele schilderij. Waar het normaliter niet toegestaan is om schilderijen aan te raken, kunt u het doek van deze 3D-reproductie met uw vingertoppen aanraken.
Beschikbaar gesteld door: Océ – A Canon Company.

Chase me

Gilles-Alexandre Deschaud, 2015

Voor de korte animatiefilm Chase Me maakte de Franse cineast Gilles-Alexandre Deschaud meer dan 2500 decorstukken met een 3Dprinter. Het fantasieverhaal vertelt over een meisje met een ukelele die in een donker bos wordt achtervolgt door een monster.

Elk detail in elk filmframe, van de hoofdpersoon tot alle bomen in het bos, is vervaardigd met een 3D-printer. Elke seconde in de film telt vijftien frames. De productie van de film kostte meer dan twee jaar. Chase Me is de eerste film die volledig is gemaakt met 3D-geprinte objecten.
Beschikbaar gesteld door: Gilles-Alexandre Deschaud