Blog Luxe:
Afhankelijk van herkomst van een product?


In de expositie LUXE? prikkelen dure, schaarse en authentieke objecten je diepste verlangens... of toch niet?


Tentoonstelling

Aan de hand van de meest onverwachte, revolutionaire en spraakmakende ontwerpen neemt de expositie 'LUXE? Veranderende Verlangens' je mee op een persoonlijke ontdekkingstocht naar jouw idee van luxe. De expositie is verdeeld in vier domeinen:

  • Wat een luxe! 
    Is luxe te defineren door er vijf klassieke kenmerken van luxe: schaarste, vakmanschap, intrinsieke waarde, authenticiteit en zingeving?
  • Welke luxe kies jij? 
    Een andere indeling van luxe is de piramide van Maslow, een rangschikking van de vijf menselijke behoeften. Hoe vul jij je behoeften aan slaap, voedsel en gezondheid in, behoeftes aan veiligheid en zekerheid, behoeftes aan een sociaal netwerk, behoefte aan waardering en erkenning om te komen tot zelfverwezenlijking?
  • Wat is de nieuwe luxe? 
    Hier wordt de toekomst van luxe verkend. Binnen de thema’s zorg, voedsel, wonen, werk en mobiliteit hebben vijf wetenschappers een toekomstvisie geformuleerd. Elk scenario wordt door een speculatief ontwerp dat anticipeert op het geschetste toekomstbeeld verbeeld.
  • Luxe: een keuze? 
    De klassieke waarden worden steeds verder uitgehold. Luxe staat niet meer alleen voor mooi en plezier, maar kan ook beladen of discutabel zijn. Luxe kent namelijk ethische en economische grenzen. Wat is het verschil tussen luxe en levensbehoefte?

In dit domein krijg jij als bezoeker de vraag voorgelegd zoals deze:

Is luxe afhankelijk van herkomst van een product?

Donatella Versace for H&M

Kledingmerk H&M wordt er vaak van beschuldigd kledingontwerpen te kopiëren van de grote Franse en Italiaanse modehuizen. Als een reactie hierop heeft het Zweedse kledingmerk besloten bekende modeontwerpers, waaronder Donatella Versace, te vragen een speciale H&M-collectie te ontwerpen. Aangezien H&M weinig transparant is over hoe, waar en door wie haar kleding wordt vervaardigd, mist deze betreffende collectie de gebruikelijke uitstraling van vakmanschap en exclusiviteit van het modehuis Versace. Het enige verschil met de gangbare H&M-collectie is de uitgesproken kleurrijke decoraties en scherpe snit die herleidbaar zijn tot het Italiaanse merk. Dit heeft als gevolg dat slechts een illusie van authenticiteit en schaarste wordt opgewekt. 

Expositie:

LUXE? Veranderende verlangens.

In het eeuwige streven naar meer en beter lijkt luxe het hoogste goed. Een gouden horloge om je pols, op wereldreis gaan of een week lang offline zijn... Luxe wordt vaak geassocieerd met duur, schaars of authentiek, maar kent tegenwoordig vele vormen. Heb jij je al eens afgevraagd wat jouw ultieme luxe is?

LUXE. Te bezoeken t/m 14 april 2019