Cube Calls 2017 / 2018


Wij zoeken gedreven doeners die buiten de bestaande kaders kunnen denken; die de gebaande paden durven te verlaten en open-minded nieuwe uitdagingen aangaan.


Wij denken niet in hokjes, want creativiteit is niet afhankelijk van studierichting. 
Wat je nodig hebt is een ontwerpende mindset.

Voor onderstaande calls van het in Residence programme worden nu deelnemers gezocht. Lijkt het je wat om bij de volgende generatie pioniers van Cube design thinkers te horen? Reageer dan direct met je CV en motivatie naar Wouter van Dillen. Of kijk bij de Cube Calls voor meer informatie. Het in Residence programma is onder andere geschikt als stage, minor of afstudeeropdracht. 

Think shit!

De toekomst van onze toiletten. Hoe gaan we in de toekomst om met onze sanitaire voorzieningen? Op welke manier kunnen we met technische en/of sociale designtoepassingen hygiëne in partnerlanden bevorderen? Hoe kunnen we het menselijk ontlastingsproces circulair krijgen, en zo een duurzamer proces ontwikkelen? Hoe ziet de wc van de toekomst eruit? Hoe ziet het menselijk ontlastingsproces eruit in de toekomst?
  • Client: Cube design museum.
  • Creatieve raakvlakken: (industrial) design, mens en techniek, milieu en duurzaamheid, gezondheid, maatschappij-/cultuur- en gedragswetenschappen, ontwikkelingsstudies, (multi)media, lifestyle en meer. 

Individuele Mobiliteit voor de 21ste eeuw

Deze call vindt plaats in het kader van de tentoonstelling “Fiets – Bike – Fahrrad, design on two wheels”. Uitgangspunt is het ontwikkelen van een mobiliteitsconcept voor een specifieke doelgroep. Mobiliteitsbehoeften veranderen voortdurend. De behoefte aan individuele vrijheid, met name in stedelijke omgevingen, vraagt om nieuwe, slimme, maar vooral duurzame mobiliteitsconcepten. Wat betekent individuele mobiliteit in de toekomst? Hoe kunnen we een mobiliteitsconcept ontwikkelen dat én inspeelt op de behoeften van het individu zoals vrijheid en comfort, én op maatschappelijke behoeften zoals duurzaamheid?

  • Client: Cube design museum.
  • Creatieve raakvlakken: (industrial) design, mens en techniek, milieu en duurzaamheid, gezondheid, sociologie, maatschappij-/cultuur- en gedragswetenschappen, (multi)media, lifestyle en meer.

Are you being served?

Eten zonder handen is bijna onmogelijk – probeer het maar eens! Toch zijn er mensen met beperkingen die niet zonder de hulp van anderen kunnen eten. Hulp van anderen impliceert minder zelfredzaamheid. Een mogelijk alternatief bieden robots. Robots zullen steeds meer in ons leven en ons werk worden geïntroduceerd. Dat brengt allerlei ethische vraagstukken met zich mee. Deze Call verkent de relatie tussen mens en robot; wanneer robots ons persoonlijk leven betreden. Hoe voelt het om door een robot gevoed te worden? Hoe kunnen we robots ontwerpen die ons op een comfortabele manier voeden?
  • Client: EIZT – Expertisecentrum Innovatieve Zorg en Technologie
  • Creatieve raakvlakken: (industrial) design, mens en technologie, management in de zorg, filosofie, maatschappij-/cultuur- en gedragswetenschappen, (multi)media en meer. 

GeHoor - GeLuid

Waarnemen is een combinatie van diverse sensorische ervaringen. Er ontstaat een beeld door wat we zien, proeven, ruiken, voelen en horen. De uitval van één van deze zintuigen, zoals ons gehoor, heeft grote gevolgen. Dit geldt voor het genieten van bijvoorbeeld muziek, maar ook voor onze communicatie met anderen. Het is dus van belang om mensen bewust te maken van de kwetsbaarheid van ons gehoor, zonder hen het plezier te ontnemen van het genieten van muziek in de meest brede zin.

Deze call kent twee invalshoeken en vraagt om oplossingen vanuit zowel communicatie als product design. Hoe maken we mensen bewust van de risico’s van overbelasting van het gehoor, dat blijvende schade tot gevolg kan hebben? Hoe kunnen we een vorm van gehoorbescherming ontwikkelen, die door zijn vorm, functie, technologie, etc. zo aantrekkelijk is dat het een specifieke doelgroep, jongeren, aanspreekt en aanzet tot gebruik?

  • Client: Adelante.
  • Creatieve raakvlakken: (industrial) design, mens en technologie, communicatie, (multi)media, maatschappij-/cultuur- en gedragswetenschappen, lifestyle, grafisch ontwerp en meer.

My second skin

De Internet of Things kan ook gaan over een jas. Jouw ketting. En zelfs je ondergoed. Stel je een wereld voor waarin kleding slim en adaptief is, of mensen zelfs in staat stelt om het onmogelijke te doen. Design, creëer en test nieuwe concepten voor onze tweede huid.
  • Client: Cube design museum.
  • Creatieve raakvlakken: (industrial) design, fashion, textiel, mens en techniek, psychologie, communicatie, duurzaamheid, maatschappij-/cultuur- en gedragswetenschappen, (multi)media, ICT en meer.