Showroom Limburg 2018: Deelnemende designers


Showroom Limburg biedt met 41 ontwerpen een actueel beeld van de creatieve sector in Limburg. Limburg is in deze expositie breed opgevat: design ontwikkeld door designers afkomstig uit Limburg, wonend of werkzaam in Limburg. Maar ook producten in opdracht van bekende of minder bekende bedrijven uit Limburg. 3 maart t/m 21 mei 2018.


De presentatie in Cube design museum omvat vier onderdelen:

Showroom Limburg 2018 maakt deel uit van een reeks exposities en activiteiten waarin Cube de ontwerperspraktijk in de regionale maakindustrie en de trends daarin zichtbaar maakt. 

Deelnemende designers Showroom Limburg 2018

In Various ziet u een breed spectrum van consumentenproducten: industrieel design, mobiliteit, interieur, meubels, sieraden en mode. 

  • Patrick Belli
  • Olivia Bertus
  • Adam Bialek
  • Juulke Brosky, Jacqueline Hoffman, Reonald Westerdijk, René Holten en Rob van Acker
  • Mathieu Bruls
  • Cregje Cox & Mark King
  • Rob Driessen
  • Thomas Eurlings
  • Sanne Gelissen
  • Loet Gescher
  • Erik Hoedemakers
  • Marco Iannicelli
  • Martijn Koomen
  • Jos Kranen & Johannes Gille
  • Mireille Meijs
  • Annebeth Nies
  • Françoise Oostwegel
  • Bastjan Otten & Camille de Vrede
  • Marlijn Quirijnen
  • Elwy Schutten
  • Fabian Seibert
  • Fabian von Spreckelsen
  • Peter Traag
  • Ellen Truijen
  • Moniek Vierling
  • Dieter Volkers & Klaas Kuiken
  • Elleke de Vries
  • Jeroen Wand
  • Frans Willigers

International toont drie sprekende voorbeelden van Limburgse ontwerpers en bedrijven die met hun producten internationale bekendheid verworven hebben. 

  • José Maase & Mireille Meijs
  • Maurice Mentjens
  • Joep & Jeroen Verhoeven & Judith de Graauw

De ontwerpen waarin de designers vragen stellen bij de hedendaagse ontwerppraktijk zijn te zien in System

  • Karlyn Cornelia Bos
  • Jessica den Hartog
  • Anke Huyben
  • Djillie Roes
  • Diederik Schneemann

Aan de hand van drie eindproducten en enkele proeven uit de onderzoeksfase geeft Material een beeld van het soms zeer arbeidsintensieve maakproces.

  • Marjan Eggels
  • Sandra Jansen
  • Max Jungblut

Portello – Patrick Belli

Patrick BelliHet aluminium tafeltje Portello, dat Patrick Belli ontwierp voor de Venlose meubelfabrikant Leolux, is gecoat met lak of epoxy en is in diverse kleuren beschikbaar. Onder de bovenste plaat zit een greep waardoor het tafeltje goed te verplaatsen is. De hoogte van de Portello is afgestemd op de zitmeubels van Leolux, waardoor de plaat perfect over de leuning van een bank past.

Patrick Belli over de designpraktijk: “Van een goed ontwerp krijg je kippenvel. Maar het moet ook altijd een functie vervullen. Een stoel moet goed zitten, een lamp moet licht geven. Daarnaast mag een product de eigenaar vooral plezier bezorgen, ook over twintig of dertig jaar nog. Pas dan heeft een ontwerp zichzelf bewezen.”

Patrick Belli (Maastricht, 1981) studeerde productvormgeving aan de Kunstacademie in Maastricht en industrieel design aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

bellidesign.nl

Portello

Stofontwerp, toegepast in tas  - Olivia Bertus

Olivia BertusVanuit de gedacht ‘het is de binnenkant die telt’ ontwerpt Olivia Bertus (Maastricht, 1979) op pentekeningen gebaseerde stoffen die ze gebruikt voor haar tassen. Door dat eigen ontwerp speelt de stoffering een bescheiden hoofdrol in haar producten.

Hoewel je de stoffering op het eerste gezicht niet ziet is het ontwerp een toegevoegde waarde voor de gebruiker. De hier getoonde tassen zijn gemaakt van recyclebaar zeildoek, plantaardig gelooid tuigleer en biologisch katoen. De stof wordt in Nederland bedrukt, de tassen zijn door de ontwerpster gemaakt in haar atelier in
Maastricht. De getoonde modellen kun je op meerdere manieren dragen: open aan de arm en dichtgeklapt over de schouder.

oliviabertus.nl

Stofontwerp

Kindertattoos - Adam Bialek

Adam BialekHoe maak je als kunstmuseum een bezoek voor kinderen interessant? Hoe zorg je dat ze er iets leuks aan overhouden? Adam Bialek bedacht, in samenwerking met Imke Litjens, een collectie kindertatoeages, gebaseerd op bekende maar ook minder bekende kunstwerken uit verschillende musea. Kinderen kunnen deze tattoos bij de entree krijgen of aantreffen tijdens een speurtocht door het museum.

De tatoeages zijn niet alleen voor tijdens het museumbezoek leuk, ze introduceren de kunst ook op  straat en op het schoolplein. Kinderen zullen de ‘artistieke’ tattoos, die minimaal een week schadeloos op de huid blijven, met trots dragen.

Bialek kwam op het idee na een bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam, waar hij veel verveelde kinderen zag. Op de eerste serie tattoos staan daarom (details van) kunstwerken uit het Rijksmuseum. Het concept kan worden toegepast bij alle museale collecties.

Adam Bialek (Grodkow, 1996) studeerde Ruimtelijk Vormgeven bij Roc Ter AA in Helmond en zit tegenwoordig op de Design Academy Eindhoven.

Kindertattoos

Latte - Juulke Brosky, Jacqueline Hoffman, Reonald Westerdijk, René Holten en Rob van Acker

Juulke Brosky, Jacqueline Hoffman, Reonald Westerdijk, René Holten en Rob van AckerZitmeubel Latte is het resultaat van een samenwerking tussen vijf ontwerpers die atelier houden in Het Werkgebouw in Maastricht, een verzamelgebouw van makers en architecten. Het Werkgebouw is tijdelijk gehuisvest op het voormalig kazerneterrein Tapijn, met voor hun deur een groot tochtig plein.

De vijf ontwerpers bedachten Latte, een modulair systeem, bestaand uit losse elementen van verschillende hoogtes die op allerlei manieren in de ruimte geplaatst kunnen worden. Hiermee wilden zij op het Tapijn-plein een speelse ontmoetingsplek creëren voor jong en oud, voor Maastrichtenaren en nieuwkomers. Het idee werkt, bij het eerste spatje zon komen mensen hier luieren, lunchen, laptoppen en vrienden ontmoeten.

Het eerste ontwerp leidde tot een vervolgopdracht van de gemeente Maastricht. Deze versie is inmiddels geplaatst op een brug over de Jeker in het nieuw aan te leggen stadspark.

robvanacker.com

Latte. Foto: Thijs Spiertz

CNC Workshop 02, For Isamu Noguchi - Mathieu Bruls

Architect Mathieu Bruls voelde zich in goed historisch gezelschap toen hij besloot meubels te ontwerpen uit diverse soorten multiplex. Al dan niet in combinatie met stalen frames gingen inspirerende grootheden als Rietveld, Lloyd Wright, Eames, en Aalto hem in de vorige eeuw  voor.

Nu we over computergestuurde CNC-machines beschikken kunnen we gebogen lijnen even gemakkelijk realiseren als rechte. Toch ontwikkelde Bruls een vormentaal vanuit de imperfectie van de CNC-techniek die niet in staat is een rechthoekige binnenhoek te zagen; dat lukt alleen met een dunne boor. Vanuit deze imperfectie realiseerde hij een aantal hommage-ontwerpen.

Met de CNC Workshop-reeks probeert Bruls dichter bij de genoemde historische ontwerpers te komen die hij, hoewel hij ze al decennia ‘kent’, naar eigen zeggen nog steeds niet helemaal begrijpt. Dit tafeltje is een hommage aan de Japans-Amerikaanse ontwerper en kunstenaar Isamu Noguchi.

Mathieu Bruls (Wijnandsrade, 1960), in 1986 afgestudeerd als architect en stadsplanner aan de TUe, heeft een architectenbureau in Maastricht.

brulsarchitect.nl

CNC Workshop 02, For Isamu Noguchi

Enclothed Cognition - Bregje Cox & Mark King

Bregje Cox (links) & Mark King (rechts)Neurowetenschap, psychologie en kleding vormen de inspiratie voor het project Enclothed Cognition. Bregje Cox en Mark King onderzochten welke psychologische effecten het dragen van bepaalde kleding op de mens heeft. Het duo probeert, door het verbinden van emoties en kleding, de beleving belangrijker te maken dan het object. De patronen zijn geïnspireerd op grafische elementen die terug te vinden zijn in de gebouwen op Barbados. Deze elementen linken de designers vervolgens aan een emotie.

Bregje Cox (Beek, 1981) combineert in haar ontwerpen esthetiek en zingeving. Zij maakt beelden die een overgang laten zien van antieke culturen naar een toekomstbeeld. Cox laat zich visueel inspireren door militaire kleding en de visuele identiteit van etnische kleding.  

Mark King (Washington D.C., 1983) is een interdisciplinair beeldend kunstenaar die in zijn werk gebruik maakt van fotografie, installaties en textiel. Hij onderzoekt de relatie tussen de samenleving en de kunstmatige omgeving.

Cox en King werken sinds 2015 samen aan een conceptuele mannencollectie, Cox vanuit Brussel, King vanuit Barbados.

noirnearfuture.com  markkingismarkings.com

Enclothed Cognition

Lamp uit serie Robbie – Rob Driessen

Rob DriessenDit speelse bureaulampje met ledverlichting is het tweede uit de serie Robbie. Het beukenhout voor dit lampje is afkomstig van een oud meubelstuk. Daarnaast gebruikte Rob Driessen messing elementen en optische vezels. Het kopje van het lampje kan in verschillende standen worden gedraaid. Het stroomverbruik is slechts 1,5 W met ca. 120 lumen lichtopbrengst.

Rob Driessen (Swalmen, 1961) is zelfstandig vormgever en kunstenaar en werkt in hoofdzaak met licht. Hij ontwerpt veelal unieke of kleine series lichtobjecten, lichtinstallaties en gadgets, doet performances en verzorgt workshops.

Zijn interesse in elektronica en techniek heeft Driessen naar eigen zeggen van zijn vader. Als kind hielp hij hem bij het bouwen van eigen radio's en een tv. Na een carrière in de elektronica heeft Driessen aan de Stadsacademie voor Schone Kunsten in Hasselt de opleiding industriële kunst gevolgd.

lichtelijkcreatief.nl

Lamp uit serie Robbie

Cameo Jewels – Thomas Eurlings

Thomas EurlingsDe Cameo Jewels zijn een serie sieraden geïnspireerd op klassieke cameeën. Een camee is de benaming voor een graveertechniek van edelstenen, waarbij de achtergrond wordt weggeslepen om de voorstelling in reliëf te doen uitkomen. Bij de Cameo Jewels kan het silhouet in de ring, oorbel of hanger worden aangepast voor de drager. De sieraden worden met een 3D-printer in was geprint en vervolgens afgegoten in edelmetaal.

Thomas Eurlings (Leiden, 1983) is een product- en interieurontwerper met sterke Limburgse roots en banden. Na zijn afstuderen aan de Design Academy in Eindhoven in 2006 heeft hij in de mode- en textielwereld gewerkt, onder andere voor Alexander van Slobbe (orson+bodil) en Ulf Moritz (Sahco). Eurlings werkt nu voor zijn eigen label Thomas E creations. 

thomaseurlings.nl

Cameo Jewels

Private Shelves - Sanne Gelissen

Dit rek hoort in de serie Private Shelves die Sanne Gelissen baseerde op de privacy instellingen van Facebook. Wie op dit platform een bericht deelt, kan kiezen welke mensen in het netwerk het bericht mogen zien. Facebook maakt hierin onderscheid tussen 'openbaar', 'vrienden van vrienden', 'vrienden' en 'alleen ik'.

Hoe zit het met onze privacy in de fysieke, alledaagse omgeving, vroeg Gelissen zich af en ontwierp meubels die op een vergelijkbare manier als Facebook verschillende niveaus van privacy aanbrengen. Dit rek is haar ontwerp van de meeste intieme instelling: 'alleen ik'. De sluikse bespanning suggereert dat de achterliggende ruimte privé is.

Sanne Gelissen (Born, 1988) studeerde in 2015 af aan de Design Academy Eindhoven en werkt als zelfstandig interieur- en productontwerper. Behalve naar vorm en functie gaat haar interesse in minstens dezelfde mate uit naar de emotionele beleving van een product.

sannegeeftvorm.com

Private Shelves

Collier uit recycled plastic - Loet Gescher

Loet GescherHet materiaal van dit door Loet Gescher ontworpen collier is uit een fles wasmiddel van het merk Fleuril gestanst. De plastic schijfjes zijn door middel van een transferpers aan het zijdedraad gesmolten.

Je ziet drie strengen die op verschillende manieren te dragen zijn, bijvoorbeeld met het slotje in de nek, het slotje aan de voorkant, één snoer naar voren, twee snoeren naar voren en een in je nek, et cetera. De drie snoeren hebben aan de uiteinden zilveren inlakballen die verbonden zijn met het slotje.
De fles waar de rondjes uit zijn gestanst is een op zichzelf staand beeld.

Loet Gescher (Breda, 1961) werkt vanuit haar atelier in Het Werkgebouw in Maastricht. In 2005 maakte ze haar eerste ketting, genaamd Kanne, een eenvoudige ketting met plastic rondjes, draad en een veerslot. De ketting beviel zo goed, dat ze verder onderzoek ging doen naar het gebruik van plastic in combinatie met andere materialen.

loetgescher.nl

Collier uit recycled plastic

Leeslamptafeltje - Erik Hoedemakers

Erik HoedemakersDe ontwerpen van Hoedemakers zijn herkenbaar door hun vaak robuuste eenvoud, functionele vormgeving en oog voor detail. Hoedemakers werkt het liefst met inheems beukenhout, en hij past zo veel mogelijk houten verbindingen toe, waardoor het gebruik van metalen onderdelen tot een minimum wordt beperkt. Met zijn duurzame stoelenserie Decay won Hoedemakers in 2011 de Eco Design Award.

Erik Hoedemakers (Meerssen, 1968) studeerde eerst architectonische vormgeving aan de Kunstacademie in Maastricht voordat hij wisselde naar productvormgeving aan de HKLS in Sittard. Vanuit zijn bedrijf Atelier 4d ontwerpt hij meubels en interieurs in opdracht. Sommige ontwerpen, zoals deze lampenserie, verschijnen in grotere oplage.

atelier4d.nl

Leeslamptafeltje

Tree Friend - Marco Iannicelli

Marco IannicelliDe Tree Friend collectie bevat lampen die gemaakt zijn van takken die Marco Iannicelli uit omvergevallen bomen zaagt. Daarna liggen de takken jaren te drogen om dan verder te worden bewerkt. Elke lamp heeft een schild van edelstaal met de botanische naam van de boom, oplopende nummering en een geografische tag van de plek waar de boom stond. Iannicelli combineert in zijn werk organische vormen uit de natuur met industriële technieken. 

Marco Iannicelli (Aken, 1983) studeerde in 2010 af aan de Kunstacademie in Maastricht in de richting productontwerp en werkt sindsdien als zelfstandig ontwerper. Jarenlang had hij een atelier in het voormalige CBS-gebouw in Heerlen. “De leegstand heeft me zeer geholpen om mijn droom om ontwerper te worden te realiseren”.

marcoiannicelli.com

The Window/Vase – Martijn Koomen

Met zijn ontwerp The Window/Vase creëert Martijn Koomen een symbiose tussen mens en natuur. Het plantje dat door een gaatje in het vensterglas naar binnen groeit, leeft op het water van buiten. Dankzij het glazen tunneltje kan echter geen water naar binnen komen.

Martijn Koomen (Heerlen, 1979) werkte eerst als timmerman en maquettebouwer. In 2011 studeerde hij af als industrieel vormgever met een specialisatie in openbare ruimte. Vanuit zijn studio in Margraten maakt hij producten en architectuurprojecten die “de poëzie van de natuur reflecteren” en waarin mens en natuur een verbinding aangaan.

martijnkoomen.com

The Window/Vase

Crude – Jos Kranen & Johannes Gille

Crude is een eetkamerstoel van berkenhout, beschikbaar in drie kleuren. De stoel is voorzien van een gleuf in de leuning waardoor de stoel gemakkelijk op te pakken en te verplaatsen is. Crude is een van designs van Kranen/Gille die door Pode op de markt gebracht worden, het lifestylemerk van fabrikant Leolux uit Venlo.

Jos Kranen (Tegelen, 1977) en Johannes Gille (Marburg, 1979) vormen Studio Kranen/Gille in Den Bosch. Zij voelen zich geïnspireerd door de schoonheid van verlaten oorden, lege fabrieken, de industrialisatie en gedetailleerd vakmanschap. Hun ontwerpen laten een mix zien van industriële en organische vormen en tonen een sterk gevoel voor functionaliteit.

kranengille.com

Crude

 

Divider Facet - Bas van Leeuwen & Mireille Meijs

Bas van Leeuwen en Mireille Meijs richtten na hun studie aan de Design Academy Eindhoven een bedrijf op, Bloomming, een samenvoeging van bloesem en lente. Ze ontwikkelden daarin ieder hun eigen werkmethode: Mireille werkt vooral aan het concept, Bas richt zich op de ontwikkeling en het eindresultaat. Die aanpak blijkt uit de Divider Facet die sinds vorig jaar een nieuwe kleurencollectie en een verbeterd ophangsysteem heeft.

In hun interieurontwerpen laten Van Leeuwen (Bergeijk, 1982) en Meijs (Nijmegen 1983) zich inspireren door de wereld om hen heen. Dat levert steeds een andere benadering op; het resultaat past in een collectie die ze zelf ‘industriële poëzie’ noemen. Behalve voor Bloomming, dat vanuit de duurzaamheidsgedachte vooral met lokale makers werkt, ontwerpt Mireille ook voor Mosa.

bloomming.com

Divider Facet

Huisstijl Mabi Hotel - Annebeth Nies

Annebeth NiesVoor het Mabi Hotel Maastricht ontwikkelde Annebeth Nies verschillende patronen die de geschiedenis van het hotel vertellen. De patronen zijn overal in verwerkt, van brochure tot kleurboek, van behang voor de kamers, de ontbijtzaal en de lift tot vloerkleden tot de bedrijfsauto.

Hotel Mabi is gehuisvest in een voormalige bioscoop. Omdat de katholieke kerk niet alle filmscènes geschikt vond voor het publiek, liet de bisschop nogal eens knippen in de films. Deze geschiedenis, samen met de sfeer uit de ArtDeco tijd toen het filmtheater opgang maakte, was het vertrekpunt van de patronen.

Annebeth Nies (Eersel, 1969) studeerde aan de Kunstacademie Maastricht en werkt sinds 1999 als zelfstandig vormgever. Onder haar bedrijfsnaam OBI design ontwerpt zij huisstijlen, volledige designconcepten en magazines. Voor het Kaboomhotel, net als Mabi onderdeel van LBG Hotels, ontwierp zij eerder een speciaal behang. LBG Hotels probeert elk hotel een eigen gezicht en beleving te geven. Voor de invulling daarvan werkt de groep samen met regionale designers.

obidesign.nl

Huisstijl Mabi Hotel

Fles kandelaar en vaas - Françoise Oostwegel

Françoise OostwegelDe fles kandelaar van blauwstaal en de keramische vaas sluiten in hun vormentaal aan bij de lamp ZUID 2.0 die Françoise Oostwegel in de eerste editie van Showroom Limburg presenteerde.

De ontwerpster werkt vanuit Maastricht waar ze ook de meeste objecten vervaardigt. De vaas heeft ze in Sittard laten 3D-printen, vervolgens heeft ze een mal laten maken door Jo Schoenmakers in Maastricht. De vaas is gemaakt van porselein met een bovenstuk van koper en glas.

Françoise Oostwegel (Heerlen, 1990) studeerde in 2014 af aan de Kunstacademie Maastricht in de richting productvormgeving. Haar inspiratie haalt zij uit verschillende leefomgevingen en geometrische vormen.

francoiseoostwegel.nl

Fles kandelaar en vaas

Wave - Bastjan Otten & Camille de Vrede

WaveEen kinderwagen die opvalt door zijn bijzondere verschijningsvorm. Dat was prioriteit tijdens het ontwerpproces van de Wave.

Nu kinderwagens steeds vaker online worden gekocht, moet het beeld meteen overtuigen. Met zijn sportieve en elegante design is de Wave ook een echt lifestyleproduct. Jonge, zelfbewuste ouders kunnen zich van hun beste kant laten zien, in het straatbeeld en online.

Daarnaast is de Wave een gebruiksvriendelijk product, geschikt voor kinderen van nul tot vier jaar, inclusief wieg, adaptie voor autoveiligheidszitje, omkeerbare zit, vering op alle wielen, boodschappenmand en een in hoogte verstelbare duwer. Het aluminium frame is eenvoudig in- en uit te vouwen.

Camille de Vrede (Maastricht, 1975) en Bastjan Otten (Deurne, 1973) studeerden industrieel ontwerpen in respectievelijk Delft en Den Haag. Zij werkten voor hetzelfde ontwerpbureau tot zij in 2007 allebei een eigen studio in Maastricht startten. Na een paar jaar van nauwe samenwerking richtten zij hun gezamenlijk bedrijf lift5 op. De meeste van hun opdrachtgevers zijn gespecialiseerd in producten voor jonge kinderen, verlichting of gymtoestellen.

Voor de Wave ontvingen Otten en De Vrede onlangs de iF award.

lift5.nl

Wave

Plaminium – a second life - Marlijn Quirijnen

Marlijn QuirijnenAan het begin van dit ontwerp stonden chipszakken. Ontwerpster Marlijn Quirijnen vindt het zonde dat de meeste voedselverpakkingen na eenmalig gebruik in de prullenbak belanden en uiteindelijk in de verbrandingsoven.

Quirijnen onderzocht de kwaliteiten van dit afval en ontwikkelde hieruit een nieuw materiaal, genaamd Plaminium. Met Plaminium bouwde Quirijnen in een modulair systeem een plantenbak. Het voordeel hiervan: de bak kan met de plant meegroeien. Zo ontstond uit afval een esthetisch en praktisch object, voor in (of rondom) het huis, licht van gewicht, stevig van materiaal en geschikt voor alle weersomstandigheden.

Marlijn Quirijnen (Brunssum, 1988) heeft vanaf jongs af aan een passie voor voeding, wat goed terug te zien is in haar ontwerpen, zoals voedselverpakkingen of eetbare sieraden. Quirijnen werkt vanuit Rotterdam waar zij eerder aan de Willem de Kooning Academie haar studie productvormgeving afgerond heeft.

marlijnquirijnen.nl

Plaminium – a second life

Cracks en Symbols - Elwy Schutten

Elwy SchuttenBij haar colliers liet Elwy Schutten zich door de gedachte leiden dat kunst en cultuur de mens zekerheid kunnen geven in een onbekende situatie. Zij gebruikte bestaande vormen uit voorgaande culturen die ze met een valhamer in de zilveren plaat insloeg, een oude machine waarmee vroeger industriële sieraden gemaakt werden.

Voor Cracks en Symbols gebruikte Schutten verder speksteen dat zij als een tweede laag om de zilverplaat heen legde. Schutten vergelijkt die twee materialen met lagen van de menselijke personaliteit, de speksteen als robuuste buitenkant en een fragielere, schitterende binnenkant.

Sieradenontwerper Elwy Schutten (Winterswijk, 1990) genoot een opleiding als goudsmid en studeerde aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam en de Kunstacademie in Maastricht. In haar werk gaat het vaak over de vraag wat de identiteit van een mens bepaalt en hoe die zich manifesteert.

elwyschutten.nl

Cracks en Symbols

Dish Towel Lamp en Lilly Lacey Lamp - Fabian Seibert

Fabian SeibertDe inspiratie voor deze lampenserie haalt Fabian Seibert uit zijn eigen familiegeschiedenis. Zijn oma was tijdens de oorlog getrouwd met een Nederlander uit de buurt van Roermond. Toen Seibert op de basisschool zat (“altijd verschrikkelijk”), kwam hij regelmatig op bezoek bij zijn oma die heerlijke pannenkoeken voor hem maakte en veel vertelde over vroeger, over de oorlog en haar bezoeken aan Nederland. Het kanten doek en het keukendoek verbeelden de sfeer van deze pannenkoekmiddagen bij oma. De doeken heeft Seibert omgezet in platen van lasergesneden staal.

Fabian Seibert (Arnsberg, 1971) studeerde op de Maastrichtse kunstacademie product & sieraad vormgeving. Naast zijn ontwerppraktijk via de bedrijven Sülzkotlett en Graf Seibert geeft hij les bij diverse designopleidingen en is hij actief in het Euregionale designnetwerk. Zo organiseert hij de jaarlijkse Hello Designer Tour Euregio Maas-Rijn en geeft hij professionaliserings-workshop voor jonge ontwerpers.

suelzkotlett.de

Dish Towel Lamp en Lilly Lacey Lamp

FERRUM T1 – Fabian von Spreckelsen

Fabian von SpreckelsenVoor dit tafelontwerp ontwikkelde Fabian von Spreckelsen een nieuw soort staal, een materiaal dat voor hem dicht bij de gedachte van een ‘oer-staal’ komt. Qua tactiliteit contrasteert het ruwe staaloppervlak contrasteert met de gladheid en zachtheid van het leer in FERRUM T1.

Fabian von Spreckelsen (Wuppertal, 1983) studeerde aan de Kunstacademie in Maastricht en werkt in die stad als zelfstandig vormgever. Hij is gefascineerd door de natuur, iets dat hij naar eigen zeggen van zijn vader heeft, een bioloog die hem de complexiteit en schoonheid van de natuur leerde. In zijn werk probeert Von Spreckelsen een begrip van natuur over te brengen waarin de mens zich niet zo zeer als beschermer ziet, maar vooral respect toont. Hij zoekt daarbij een balans tussen zijn rol als designer, ambachtsman en ecologisch geëngageerde kunstenaar.

fabianvonspreckelsen.com

FERRUM T1

Sponge – Peter Traag

De bekleding van een stoel wordt in de regel aan het einde van het productieproces over een bestaande vorm getrokken. De gekreukte stoffering van de Sponge van Peter Traag zit juist vanaf het begin vast aan de stoel.

De oversized stoffen bekleding van de Sponge wordt in een pvc-mal gelegd en opgespoten met polyurethaan. Mal, bekleding en vulling dicteren zo samen de uiteindelijke vorm. De stoel wordt in drie kleuren geproduceerd door het Italiaanse meubelmerk Edra.

Peter Traag (Tegelen, 1979) studeerde vormgeving in Arnhem. Later volgde hij een designopleiding aan de Royal College of Art in Londen en was in die stad ook een tijdlang werkzaam als vormgever. Tegenwoordig werkt Traag vanuit Amsterdam als interieur- en productontwerper. Daarnaast geeft hij les productdesign aan ArtEZ in Arnhem.

petertraag.com

Sponge

Little Antique en New Ways – Ellen Truijen

Ellen TruijenLittle Antique is de eerste leren tas van de hand van ontwerpster Ellen Truijen. Voor het vijftienjarig jubileum van deze tas ontwierp zij een speciale avondtas-versie, New Ways. Naast elkaar tonen de twee ontwerpen een ontwikkeling van dertig tassencollecties.

De tassen zijn in Nederland door kleine familiebedrijven gemaakt en het materiaal betrekt Truijen uitsluitend uit Nederland of Italië, maar nooit van buiten Europa.

Ellen Truijen (Boxtel, 1976) begon vijftien jaar geleden met het ontwerpen van tassen, niet omdat ze zich als 'fashionista' ziet, maar omdat ze de tas die zij zocht niet kon vinden. Juist omdat zij als autodidact in het tassendesign de gangbare regels ervan niet kende, ontwikkelde ze een herkenbare, eigen stijl. Truijens hoge kwaliteitsstandaard, nuchterheid en no-nonsense benadering zorgen voor een tijdloos design.

ellentruijen.com 

Little Antique en New Ways